آموزش

آشنایی با انواع سنگها

  1. سنگ گرانیت  

گرانیت نوعی سنگ آذرین است که از سرد شدن تدریجیِ مواد مذاب در زیر پوسته ی زمین ساخته می شود. این سنگ از کریستال های کوارتز، میکا و فلدسپات تشکیل شده است و ساختار دانه ای دارد که به آسانی با چشم غیر مسلح می توان آن را دید.

گرانیت ساختاری متراکم دارد که در طبیعت به اشکال متفاوتی دیده می شود مانند: شیار، شکاف، یالهای محکم. گرانیت با توجه به نوع آب و هوا به رنگ های خاکستری، قهوه ای و یا نارنجی دیده می شود.

از مشهور ترین سنگ های گرانیتی دنیا می توان به گرانیت نارنجی مون بلان مسیف (فرانسه)، یوسمیت (کالیفرنیا) و ترانگو تاورز (پاکستان) نام برد.

سنگ گرانیت چگالی بالایی دارد و به دلیل اینکه گیره ها در این نوع سنگ اغلب آسیب نمی بینند این سنگ محبوب دیواره نوردان  است.  

  1. سنگ آهک

سنگ آهک نوعی سنگ رسوبی است که در کف دریا از بقایای اسکلت آبزیان و صدفها تشکیل می شود. این رسوبات در طی میلیونها سال به سنگ تبدیل می شوند. جریان آب به راحتی سنگ آهک را شکل می دهد، لذا می توان آن را به شکلهای مختلفی از جمله تخته سنگ های منحنی، شیار دار و سوراخ دار در طبیعت دید.

این سنگها معمولا سفید یا خاکستری هستند و در مناطق خشک گاهی رگه های اُخرایی نیز پیدا می کنند.

دامنه های کوهستان آلپ در فرانسه و سوییس (شارتروز، ورکور، شبله، اپنزل) کوه اِورست و بخش زیادی از کوههای راکی در کانادا از سنگ آهک تشکیل شده اند.

سنگ آهک به دلیل اینکه قابلیت اجرای انواع مسیرها (شکاف، مسقف، …) برای سنگنوردی  اسپرت مناسب است.

  1. گنیس

گنیس نیز از کوارتز، میکا و فلدسپات تشکیل شده است. نسبت این مواد در تشکیل سنگ گنیس در هر کوه متفاوت است. گنیس حاصل تحمل فشار و حرارت بسیار زیاد است. زمینشناسان گنیس را با نام سنگ دگرگونی معرفی می کنند. بر خلاف گرانیت، کریستالهای این سنگ با چشم غیر مسلح قابل رویت نیستند. گنیس معمولاً دارای رگه های درشت کوارتز یا میکا است. این سنگ از لایه هایی تشکیل شده است که بین چند سانتی متر تا چند دسی متر ضخامت دارند.

کوه های مرتفع وله در سوییس (دُم ده میشَبل) بخشهای مرتفع اکرین در آلپ جنوبی (میژ، اولان) و قله های بلند پاکستان(K2، نانگا پربت) از گنیس تشکیل شده اند.

 

  1. شیست

این سنگ ها در فشرده شدن لایه های پوسته ی زمین تولید می شوند. فشرده شدنی که به ایجاد کوه ها منجر می شود. سنگ های شیست المانهای رسوبی مانند سنگ آهک و کریستالی مانند گرانیت و گنیس را با هم دارند. شیست نیز مانند گنیس در دسته ی سنگ های دگرگونی طبقه بندی می شود. شیست از لایه های شکننده ی ورق مانندی تشکیل شده است که ضخامت آنها می تواند از چند میلی متر تا چند سانتی متر باشد. کوه هایی که از شیست تشکیل شده اند دیواره های بلندی ندارند، به جای آن سطوح شیب دار مختلفی با شیب های متفاوت دارند.

مانند کوه کوییراس در قسمت جنوبی آلپ فرانسه، کوه برگس در کانادا و قله لاداخ در هندوستان.

گرداورنده گروه داوینو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *